De gemeenteraad van Groningen, in vergadering bijeen op 13 november 2024 ter bespreking de begroting van 2025;
Constaterende dat:
- Uit onderzoek blijkt dat in brede brugklassen vmbo-gt en -tl leerlingen vaker een havo of vwo diploma halen en teglijkertijd resulteren in een hoog percentage onvertraagd geslaagden op het vwo;
- De brede brugklas onderdeel is van het maatschappelijk akkoord ‘Sociale inclusie in het onderwijs’;
- Het Rijk stopt met de subsidie Heterogene Brugklassen, die VO-scholen stimuleert hun brugklassen zo in terichten dat leerlingen met verschillende basisschooladviezen bij elkaar in de klas zitten;
- Scholen deze subsidie gebruiken om hun docenten voor te bereiden op het onderwijs in zulke gemengdeklassen, differentiatie van de leerstof en het beperken van de groepsgrootte;
- Amsterdam een brede brugklas bonus heeft ingevoerd om scholen te ondersteunen bij structurele enorganisatorische aanpassingen die bijdragen aan gelijke kansen voor kinderen;
- Scholen die daar kiezen voor brede brugklassen met minimaal drie niveaus (b.v.: vmbo-gl – havo – vwo),gebruik kunnen maken van deze brede brugklas bonus;
- Op dit moment zo’n 55 procent van de leerlingen in een brugklas waar twee of meer niveaus wordenaangeboden zit, terwijl dit vijftien jaar terug nog 69 procent was.
Overwegende dat:
- Nederlandse kinderen op relatief jonge leeftijd geselecteerd worden naar schoolniveau en in de Groningse onderwijspraktijk na groep 8 veelal gescheiden onderwijs volgen terwijl dit aantoonbaar kansenongelijkheid in de hand werkt;
- Een brede brugklas sociale- en onderwijskansen voor leerlingen vergroot en bijdraagt het leren samenleven, ongeacht het type onderwijs dat iemand heeft gevolgd;
- De forse daling in het aantal leerlingen dat in een brede brugklas zit, gestopt is na het invoeren van de subsidie ‘Heterogene Brugklassen’;
- Het risico bestaat dat door het wegvallen van de subsidie, scholen zullen stoppen met brede brugklassen;
- In Amsterdam positieve resultaten zijn bereikt met de brede brugklas bonus,
Verzoekt het college om:
- Te inventariseren wat de gevolgen voor het Groningse onderwijs zijn van het stoppen van de subsidie ‘Heterogene Brugklassen’;
- Samen met het onderwijs te onderzoeken welke mogelijkheden bestaan om deze gevolgen te voorkomen;
- Hierbij ook de mogelijkheden te onderzoeken voor het aanbieden van een brede brugklas bonus voorgemengde klassen, waaronder drie verschillende niveaus, voor leerlingen met verschillendebasisschooladviezen zoals in Amsterdam;
- Samen met de schoolbesturen een concrete ambitie voor brede brugklassen te formuleren;
- Hier de raad in Q3 over te informeren.
En gaat over tot de orde van de dag.
Rozemarijn Gierkink (PvdA)
Jim Lo-A-Njoe (D66)
Jalt de Haan (CDA)
Justine Jones (GroenLinks)
Peter Rebergen (ChristenUnie)
Wesley Pechler (PvdD)
Evelien Bernabela (PvhN)
Floor Mertens (SP)
Yaneth Menger (Stadspartij)
Pablo Vermerris (Student & Stad)